Település:
Budapest, 6. kerület

Létrehozva:
2022-01-05 22:15:33


Nyugati pályaudvar története


A látvány impozáns, egy építészeti csoda a budapesti vasútállomások történetében.

 

Az ország első pályaudvarának helyén, 1877-ben épült fel a Nyugati pályaudvar, mely ma is az egyik

kulcsfontosságú csomópontja a hazai vasúthálózatoknak és a budapesti közlekedésnek. Az Eiffel cég

kivitelezési közreműködésével a pályaudvart pontosan 140 éve, október 28-án nyitották meg.

A mai Nyugati pályaudvart 144 éve, 1877. október 28-án nyitották meg az utazóközönség számára.

Története azonban korábbra nyúlik vissza, egészen pontosan 1846-ig, amikor Pesti Indóház néven

átadták az ország első vasútvonalához tartozó pályaudvart. A sínek kezdetben Pestet kötötték össze

Váccal, azonban néhány év múlva gőzhajtású vonattal már egészen Pozsonyig lehetett eljutni.

A mai Nagykörút építése 1871-ben indult el, a Pesti Indóház azonban a rendezési tervek útjában állt,

így 1874-ben lebontásra ítélték. A helyére emelt új pályaudvar terveit az osztrák származású August

De Serres, a Vasút Társaság építészeti főigazgatója készítette el 1873-ban. A kivitelezési munkák

fővállalkozója a pár évvel később az Eiffel-tornyot is megvalósító Eiffel és Társa cég volt, sőt a Nyugati

Pályaudvar csarnokáthidaló elemeit is a francia cég mérnöke, Seyrig Theofil tervezte. A vasszerkezetek

jelentős részét Párizsban öntötték, majd onnan szállították Pestre. Az építési munkálatokban már több

hazai cég is részt vett. Az építkezés 1875-ben indult el, a vasúti közlekedés zavartalan működését pedig

azzal a különös módszerrel oldották meg, hogy az új vasszerkezetű csarnokot az Indóház fölé emelték,

és csak az elkészült munka után láttak neki a régi épület elbontásának.

Az új, 1877-ben átadott pályaudvar beépített területe 14390 négyzetméter volt, a felhasznált vasszerkezet

súlya pedig közel 1500 tonnát nyomott. A csarnokot hosszában ma is két épület fogja közre, elődjének

emlékére hasonló árkádos oromfalakat és galériasoros motívumokat használtak. Itt helyezkednek el a

vasúti szolgálat ellátására, és az utazóközönség kiszolgálására szükséges terek: a várótermek, és a

pénztárcsarnok.

Az üveget és acélt ötvöző létesítmény az Osztrák Magyar Monarchia legnagyobb csarnoka volt.

 

 

 

 

Weblapok webáruháza ajánló

További webáruházi ajánlatok »

 

Városi magazin cikkek

További magazin cikkek »

 

Városi magazin cikkek

További magazin cikkek »

 

Helyi látnivalók

További helyi látnivalók »